Miért ne küszörültessük meg Mazda dízelünk főtengelyét?
Miért ne küszörültessük meg Mazda dízelünk főtengelyét?
Minden Mazdás rémálma a megjelenő kopogó hang,amikor már ezt halljuk nagy a baj,a főtengely és a siklócsapágy már nem a néhány század miliméteres olajfilmen csúszik hanem a fém a fémen egymást néhány tíz kilométer alatt felemésztve, teleszórva fémspémmel a motor minden járatát.
A jelenség ugye komoly surlódással jár,a surlódás pedig hővel .
Ez nemcsak a hajtókart és a főtengely hajtókar csapot teszi tönkre, hanem a kiegyensúlyozott főtengelyt is eldeformálhatja,minél tovább jár a motor, annál nagyobb kárt okozva.
A nagy hőterhelésnek kitett főtengelyek elszineződnek,gyengül az anyaguk,finom repedések keletkezhetnek rajtuk.
A mechanikai surlódásnak kitett főtengyely elcsavarodhat a kiegyensúlyozása károsodik,így hiába köszörülik meg a főtengelyt az ütni fog ami hosszú távon töréshez vezethet.
Ezért nem ajánlom senkinek ennek a típusnak a főtengely köszörülését,mert tapasztalatunk szerint nem végleges megoldás.
Mire a kopogó hang megjelenik és a tulajdonos elkezd gyanakodni,az esetek nagy többségében a hajtókar csapágy két fél darabja már összefordul és egymáson fekve gyorsítja a károsodást.Persze a jó fülű Mazdások nagy része nem jut el addig,hogy a hajtókar körülnézzen a blokkon kívül is,de mire a megbontás és a hibamegállapítás megtörténik már 0.5 -1mm hiányzik a főtengelycsap anyagából.
A másik probléma, a minőségi főtengelycsapágy.
Utángyártott kínai,török és egyébb csapágyakkal tele van a piac,hiszen a Mazda nem változtatott a csapméreteken ezer év óta, így például az 1.8 (F8) benzines csapágya is azonos méreteiben.
Csakhogy a Mazda ehhez a motorhoz speciális csapágyakat készítetet a Tai-ho gyárral.
Az alapja nem aluminium,hanem sárgaréz ötvözet, egy speciális teflon réteggel bevonva.
Ennek az összetétele tudomásom és a Tai-ho csapágy ügyvezetője szerint titkos,gyári alkatrészként természetesen beszerezhető a Mazda márkaképviseletekben. Csakhogy az ára (túlméretes hajtó és nyugvó garnitúra) több mint 60000 forint,ami elég magas ár, pláne,ha nem is jelent megoldást.
A kiegyensúlyozási problémát amúgy sem oldaná meg.
A köszörült főtengely az esetek nagy részében megbosszulja magát.
Nagyon ritkán találkoztam olyan motorral, ami 1-2 évig elment köszörült főtengellyel.
Az elmúlt években több olyan külföldi cég (Török és kínai) keresett meg minket aki utángyártott főtengelyt kínált többek között ehhez a típushoz is,a gyári ár töredékéért.
A gyártási technologiát ugye tökéletesen lemásolják: a főtengelyek méretpontosak,gondolom tökéletesen kiegyensúlyozva.
Ami aggasztott az a felhasznált anyag minősége.
Több ilyen utángyártott főtengelyhez volt már szerencsém két darabban,nem mondom, hogy nem készülhet minőségi másolat,de mégis ki garantálja hogy 5-10 évet fog elfutni az összes problémamentesen.
A Mazda gyár bizonyosan az acélt, a vasat a legjobb beszállítóktól szerzi be állandó minőségellenőrzéssel,azonos jó minőségben, de ki tudja azt, hogy mennyire igaz ez az utángyártott főtengelyek esetében. Ez nem egy fékbetét, ami ha nyikorog akkor kicseréljük.
A főtengely csere minden estetben nagy munkával és több tízezres akár százezres javítási számlával jár.
Mi hát a megoldás?
A gyári új alkatrész vagy a használt motorblokk beszerzése (természetesen bontatlan alapméretes gyári főtengellyel)
Cégünk Japánból importálja többszörös szűrőn átnézve a motorblokkokat hengerfejjel együtt, amit garanciával együtt adunk el.
Minden motorblokk átnézett alapméretes főtengellyel és speciális gyári csapággyal rendelkezik.
Minek a hengerfej,hiszen az én motoromon is rajta van? - kérdezheti.
Nos, a válasz egyszerű . A csapágyas motoroknál a dugattyú mindig "utoléri" a nyíló szelepeket abban a hengerben, ahol a probléma jelentkezik. Több ezerszer ütközik össze a dugattyú teteje és az adott henger szelepe, ami a szétbontott motor dugattyúján jól megfigyelhető.
Nem minden esetben (nyilván attól függően, mennyi ideig járt hajtókar csapágyasan a motor) de előfordult,hogy a szeleptányér hónapokkal a javítás után leszakadt.
Az estetek maximum 10% ában fordulhat ez elő,de kinek hiányzik főtengely hiba után még egy komoly javítás,ami a hengerfejet, a dugattyút néha még a hengerfalat is tönkreteszi.
Miért írtuk le mindezt?
Az elmúlt évtizedben több mint másfél ezer darab motort importáltunk,adtunk el és építettünk be hazai és külföldi dízel autókba, ezért elég komoly tapasztalatokkal rendelkezünk.
Nem akarunk senkit elriasztani a típustól,őszintén szerethető, jó fogyasztású erős motorok ezek,de mint minden CR dízelmotor törődést igényelnek.
A kialakuló főtengely probléma előtt bizonyos karbantartási feladatokkal kivédhető
a dolog alig, néhány tízezer forintos javítási számlával.
Az érdeklődőink egy része jelezte,hogy több helyen azt mondják, beszámítják a régi csapágyas blokkot a másik vételárába.
És vajon miért? Miért ad valaki 20-40 ezer forintot egy tönkrement főtengelyű blokkért?
Csak nem abból készül a következő vevőnek a motor felköszörült főtengellyel?
És akkor az általam vásárolni kívánt motor vajon miből lehet?
Az előző beszámításból?
Ez az amin érdemes elgondolkozni mielőtt döntés születik a vásárlásról.